Met de uitkomsten van deze stemronde kiezen wij de acties die we willen uitvoeren in 2021. De uiteindelijke te voeren acties zijn wel mede afhankelijk van ontwikkelingen bij bedrijven en in de politiek.
Sluiting stemronde
Eind december
Bekendmaking van winnende actie(s)
half januari
Met deze stemronde peilen we bij consumenten welke acties de meeste steun krijgen. Dit is handig als we moeten kiezen welke acties we gaan uitvoeren in 2021. (Welke acties we uiteindelijk uitvoeren is ook afhankelijk van ontwikkelingen bij bedrijven en in de politiek.)
Waar je als individuele consument vaak machteloos staat, kun jij met de Consumentenbond gezamenlijk een vuist maken en wél echt iets bereiken.
'300 winkels sluiten zich aan bij Geen Gedoe Garantie'
Door de steun van vele consumenten sloten ruim 300 bedrijven zich aan en beloofden ze garantie zonder gedoe.
'Vrije artsenkeuze niet beperkt'
In 2014 werd - mede dankzij onze acties - door de Eerste Kamer besloten de vrije artsenkeuze voor consumenten niet te beperken.
Fabrikanten voegen te veel suiker toe aan hun producten. Dat kan en moet flink minder.
We krijgen meer suiker binnen dan goed voor ons is. Daarom wil je letten op je inname. Maar fabrikanten maken het je niet makkelijk.
Fabrikanten moeten minder suiker toevoegen aan hun producten. De overheid moet daar ambitieuzere doelen voor stellen.
Producten lijken gezonder door mooie suikerclaims, zoals ‘0% toegevoegde suikers’. Toch zit er vaak stiekem behoorlijk wat suiker in, maar dan met een andere naam. Fabrikanten moeten stoppen met zulke valse claims.
Misleiding op verpakkingen komt vaak voor. Fabrikanten moeten daarmee stoppen.
Op verpakkingen staan nogal eens mooie plaatjes en claims. Helaas blijken producten regelmatig niet zo mooi en gezond te zijn als de verpakking doet vermoeden.
Met volkorenkoekjes, vitaminewater of cranberrysap denk je een bewuste keuze te maken. Maar dat valt vaak tegen. Zo is een ‘volkoren’koekje niet altijd zo volkoren als het lijkt.
Wij vinden dat afbeeldingen en tekst op verpakkingen eerlijk moeten zijn. Fabrikanten moeten stoppen met misleiding.
Kindermarketing op ongezonde producten is onacceptabel, maar mag nog steeds. Dat moet veranderen.
Kinderen moeten van jongs af aan leren om gezonde keuzes te maken. Toch blijven ze het doelwit van reclame op ongezonde producten. Zo wordt ongezond gedrag en overgewicht in stand gehouden.
Fabrikanten gebruiken allerlei trucs om kinderen te lokken. Een deel daarvan mag al niet meer, maar ze mogen nog steeds bijvoorbeeld aantrekkelijke figuren of spaaracties inzetten.
De huidige aanpak gaat niet ver genoeg om kindermarketing aan banden te leggen. Wij strijden voor strengere, wettelijke maatregelen.
Gaat een bedrijf failliet, dan moeten consumenten aanbetalingen terugkrijgen en garanties op producten houden
Consumenten staan bij een faillissement achter in de rij. Weg aanbetaling, weg voucher, weg garantie. Vind jij dat ook dat consumenten voorrang moeten krijgen?
Weet jij een actie die niet in deze stemronde is opgenomen, maar wil je dat wij ons daar samen hard voor maken? Geef dat dan hier aan:
Nepaanbiedingen
Kindermarketing
Gesjoemel met voedsel
Vrije artsenkeuze
Deur-aan-deurverkoop
Terugbetaal beleid webwinkels
Nep webwinkels
Laat hieronder jouw e-mailadres achter om je antwoorden in te sturen en op de hoogte gehouden te worden over onze acties. Samen maken we het verschil! Lees in onze Privacyverklaring hoe wij met je gegevens omgaan.
Nepaanbiedingen
Kindermarketing
Gesjoemel met voedsel
Vrije artsenkeuze
Deur-aan-deurverkoop
Terugbetaal beleid webwinkels
Nep webwinkels
Nepaanbiedingen
Kindermarketing
Gesjoemel met voedsel
Vrije artsenkeuze
Deur-aan-deurverkoop
Terugbetaal beleid webwinkels
Nep webwinkels